Yrjan Tangenes fra Grieg Music Education (GME) forklarte om deres tjeneste “music delta” som snart skal lanseres. Etter å ha holdt på i flere år med å programmere et eget brukergrensesnitt har de nå stoppet arbeidet og heller satset på å implementere løsningen i det allerede eksisterende interaktive læringswebstedet it´s learning. Deres programvare er tilrettelagt for de aller yngste og skal introdusere de for forskjellige musikkstiler. Music Delta er bygget opp av flere moduler og Yrjan forklare i dette foredraget om to av de.
I den ene modulen skal eleven bli kjent med de forskjellige instrumentene som et orkester består av, det være seg et symfoniorkester eller et rockeband. Han viste oss to eksempler, den ene med artisten William Hut, og den andre med Sondre Lerche. Her kan eleven se små tegneseriefigurer av bandmedlene på en scene som holder instrumentet de spiller på. Eleven kan flytte figurerne frem og tilbake på scenen for å øke eller minske volumet på instrumentet. Slik kan man f.eks. kun høre hva bassen eller gitaren spiller. Eleven kan også dra figuren til venstre eller høyre på scenen for å panorere instrumenter. Alt dette kan gjøres i opptaksmodus slik at det blir laget en aldri så liten remix av låten. Denne kan elevene etterpå lagre og f.eks. levere inn som en oppgave. Vi ble forklart at elevene bruker dette verktøyet for å forberede seg til å gå på en konsert og skal etter foredraget bli med til en konsert med Sondre Lerche hvor det er over 1000 ungdomskoleelever tilstede.
Den andre modulen kalt “remix” er som et lite sequencer program hvor en kan bygge opp et verk av forkskjellige små biter fra mange instrumenter og stiler fra alle verdensdeler. Eleven kan også lage et lite multimediashow ved å legge på bilder på sangen de har laget. Også her kan eleven lagre prosjektet sitt, alt via internett. GME jobber nå med å få bygget inn en modul hvor de kan ta opp sin egen stemme og legge til. Man kan allerede nå laste opp en mp3 fil og bruke den.
Beste ønsker
Lars Eirik & Jarle
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment